Toiletbesøg – skiftesituationen

Ved skiftesituationen, uanset hvilken alder barnet har, har sproget stor betydning. Sproglege og fjollelyde, lyde i det hele taget, er meget væsentlige for sprogudviklingen.

Barnets selvopfattelse understøttes af den kommunikation der sker på skiftebordet, voksne og børn imellem. Der bliver peget på ben, arme, navle osv.. Herved udvikles barnets selvopfattelse og kropsbevidsthed, hvilket bl.a. har betydning for barnets senere kontrol over toiletbesøg.

 

I børnehaven er der den samme læring, dog med børnenes eget initiativ og behov for kontrol. Børnene får lov til at prøve alt vedr. toiletbesøg. Åbne og lukke for vandhanen, selv vaske hænder med sæbe, selv tage tøj af og på og de børn der kan selv prøver at tørre sig selv efter toiletbesøg. Dette er starten på menneskets egen-hygiejne, som skal være bærende resten af livet.

Følgende læreplanstemaer er i spil: 1 – 2 – 3 – 4